مـــــــطالبه

یک عدالتخواه در شهرستان ایذه

مـــــــطالبه

یک عدالتخواه در شهرستان ایذه

عدالتخواهی
پیوندها

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۰ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۰، ۱۰:۳۰ ب.ظ

کارگاه نویسندگی | محمد حسین بدری

در این کارگاه که با حضور آقای محمد حسین بدری،سردبیر نشریه "مهر نو"، برگزار شد، آقای بدری به معرفی یک سری کتب برای آشنایی با فضای نویسندگی ارئه کرد.

او به معرفی یک نقص از نویسندگان حاضر بیان کرد که بعضاً یک استاد غلطی را تکرار می کند و شاگردان بدون توجه و دقت به این که اشتباه است، آن را تکرار می کنند و همینطور به افراد دیگر این اشتباه منتقل می شود.

از نکاتی که آقای بدری تاکید می کرد این بود که باید به جزییات توجه داشت.

او زبان درست را همان زبان و بیان ما در خانه می داند و زبان نادرست را زبان تلویزیون بیان کرد و گفت که زبان مجری تلویزیون زبانی نیست که در خانه ی خود حرف می زند و این زبان مردم نیست.

این نکته را اضافه نمودند که ما باید با زبان خودمان بنویسیم، با زبان درست، البته بدون لحن و لهجه و باید از کلماتی استفاده کرد که معمول باشد.

آقای بدری این نکته را به طور خلاصه این طور بیان کردند که: "زبان همانطور که ساده است باید سالم هم باشد." و حق استفاده از زبان عامیانه را در نوشته نداریم مگر در نقل قول.

از نکات نگراشی که بیان کرد این بود که بجای "ئ" از "ی" باید استفاده کرد. به طور مثال نباید نوشت "جزئیات" بلکه باید نوشت "جزییات".

ودیگر نکته ی نگارشی مطرح شده این بود که حتماً باید بعد ازمفعول "را"  قرار گیرد.

نکته ی قواعدی که مطرح کرد،طریقه ی جمع بستن در زیان فارسی بود به این صورت که هر کلمه ای حتی اگر بیرون از زبان فارسی باشد وقتی وارد زبان فارسی می شود و می خواهیم جمع ببندیم باید از قواعد زبان فارسی استفاده کرد یعنی باید فقط با "ان" و یا "ها" جمع بست.


او این نکته را یادآوری کرد که ما موضوع بحث و یا داستان نیستیم بلکه فقط راوی هستیم و راوی در طول داستان دیده نمی شود.

از نکات جالب و قابل تأمل مطرح شده توسط آقای بدری این بود که "هیچ کس مانند کسی که تلویزیون نشان میدهد نیست! حتی مانند شمال تهرانی ها!" بلکه مانند "کسان آرمانی تلویزیونی ها" هستند.

آقای بدری نکاتی در ارتباط با خبر نویسی و گزارش نویسی در این کارگاه مطرح کرد و خبر برگزاری این دوره و کارگاه را به عنوان تمرین در کارگاه با بچه ها تمرین کرد.

از دیگر تمرین هایی که در این کارگاه مطرح نمود یادداشت روزانه و گزارش روزانه از مسیر رفت و آمد به مسجد با توجه به جزییات بود.

همچنین آقای بدری در ارتباط با موضوع مصاحبه نیز نکاتی را مطرح کرد.

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۰ ، ۲۲:۳۰
مـــــــطالبه
چهارشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۰، ۰۸:۳۰ ب.ظ

کلاس تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی | سامان سپهوند

در آغاز این کلاس که با حضور سامان سپهوند برگزار شد گله و شکایاتی از کمبود و یا نبود شناخت شخصیت های انقلاب اسلامی را بیان کرد.

 او کلاس را با طرح سوال "حالا چه باید کرد؟" ادامه داد.

او با قرائت پیام امام خمینی(ره) به سید حمید روحانی این نتیجه را گرفت که تاریخ باید توسط توده های مردم ثبت شود و خاطرنشان کرد که اگر قرار بود توسط سازمان ها این کار انجام شود، تا الان انجام شده بود.

آقای سپهوند، محوری ترین وسیله و ابزار تاریخ شفاهی را مصاحبه با اشخاص مرتبط با موضوع طرح نمود.

از راهکارهای آقای سپهوند که تجربه ی خودش است، این بود که نتیجه ی تحقیقات و یا ماجراهایی را که از طریق مصاحبه ها بدست می آوریم را برای خانواده و اطرافیان تعریف کنیم. یعنی دست آوردهای خود را سریعاً مورد استفاده قرار دهیم.

او تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی را به چاه نفت تشبیه کرد که می توان از این چاه ، نفت خام استخراج نمود و به محصولات دیگر تبدیل کرد یعنی تاریخ شفاهی ماده ی خام برای شعرا، نویسندگان، فیلم سازان و دیگر هنرمندان است.

در این جلسه در ارتباط با وجود تعلق خاطر و تعصب و اثر دادن آن در انجام مصاحبات در این حوزه بحث و گفت و گو شد.

همچنین آقای سپهوند نمونه هایی از تاریخ شفاهی و تجربیات خودش را بازگو کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۰ ، ۲۰:۳۰
مـــــــطالبه
چهارشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۰، ۰۶:۳۰ ب.ظ

کلاس تاریخ هنر انقلاب اسلامی | محسن صفایی فرد

کلاس تارخ هنر انقلاب اسلامی  با حضور محسن صفایی فرد،یکی از فعالان فرهنگی کاشان، برگزار شد.

در این کلاس به تعریف هنر انقلاب اسلامی و ضعف ها،تهدیدها و فرصت هایی که در این حوزه موجود است پرداخته شد.

آقای صفایی فرد در آغاز کلاس جهت آشنایی با بچه های شرکت کننده و ارئه مطالب متناسب با سن وآشنایی بچه ها با حوزه "هنر انقلاب اسلامی"، سوالاتی از جمله نام ونام خانوادگی،سن و میزان تحصیلات،میزان آشنایی با شخصیت های این حوزه،میزان آشنایی با فعالیت های انجام شده در این حوزه مطرح کرد.

همچنین در همین راستا فرمی که حاوی سوالاتی درباره ی شخصیت های هنری انقلاب، سازمان ها، آثار منتشر شده در این حوزه  بود جهت تکمیل توسط بچه ها،در کلاس توزیع شد.

سپس با اشاره به مطلب منتشر شده در نشریه فرهنگی تحلیلی "راه"شماره 50 و51 صفحه ی 101 با عنوان "در حضور تاریخ دروغ می گویند" به قلم آقای صفایی فرد،  که ارتباط با مستندی که شبکه BBC فارسی در حوزه تاریخ هنر ارائه نمود  بود و تنها مستند ساخته شده در این حوزه است، توضیحاتی ارئه کرد.

از موضوعات دیگر مطرح شده در این کلاس ارائه تعریف "تاریخ" و ارتباط آن با اندیشه،زمان و هنر بود.

همچنین در این کلاس کتاب هایی در ارتباط با موضوع کلاس توسط آقایی صفایی فرد مطرح شد. از جمله کتاب های مطرح شده: "وقت چیست؟ و چگونه تلف می شود؟" از آقای رضا داوری و کتاب "امام حماسه ای دیگر" از مهرداد اوستا که از او با نام "یکی از سرچشمه های هنر انقلاب " یاد کرد.و همچنین نشریات انقلابی برای کودکان ذکر شده توسط آقای صفایی فرد، سلام بچه ها، پوپک، سنجاقک بودند.

در این کلاس پیام امام به هنرمندان توسر یکی از بچه ها به پیشنهاد آقای صفایی فرد قرائت شد و دو نوع اسلام یاد شده در این پیام را یاد آوری کرد؛ یکی "اسلام فقرای دردمند، پابرهنگان، تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت ها" و دیگری "اسلام رفاه و تجمل، التقاط، سازش و فرومایگی، مرفهین بی درد" و در یک کلام "اسلام آمریکایی".

 

از نظر آقای صفایی فرد مراجعه به تاریخ هنر انقلاب 2 کارکرد اساسی دارد:

1. می توان مسئله های امروزمان را حل کنیم.

2. استفاده ی زیبایی شناسانه به این معنی که با مراجعه به تاریخ انقلاب، پیام آن هنر برای ما یاد آوری و تذکر و یا حتی لذتی برای خود ما می شود.

از دیگر نکاتی که آقای صفایی فرد ذکر کرد: توجه به اولین ها در تمامی حوزه های هنر انقلاب از جمله شخصیت ها و آثار بود.

از جمله وبلاگ های معرفی شده توسط او، وبلاگ "گلمیخ" بود.

آقای صفایی فرد هم اکنون در حال تهیه ی دایرۀ المعارف هنر انقلاب اسلامی است.

 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۰ ، ۱۸:۳۰
مـــــــطالبه

دوره آموزشی "تاریخ هنر انقلاب اسلامی "، " تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی" و "کارگاه نویسندگی" با همت جمعی از فعالان فرهنگی مسجد جامع شهرستان ایذه برگزار شد.

 

این دوره با کلاس "تاریخ هنر انقلاب اسلامی" در صبح روز پنجشنبه 24/6/1390 با حضور محسن صفایی فرد یکی از فعالان فرهنگی کاشان آغاز شد.

 

 

 

همچنین کلاس "تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی" در عصر همان روز با حضور سامان سپهوند،فعال فرهنگی خرم آباد،برگزار شد و ادامه ی کلاس در صبح روز بعد، جمعه 25/6/1390، برقرارشد.

 

 

 

"کارگاه نویسندگی" این دوره با حضور محمد حسین بدری ،سردبیر نشریه "مهرنو"، در  عصر روز جمعه و صبح و عصر روز شنبه 26/6/1390 برگزار شد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۰ ، ۲۲:۲۹
مـــــــطالبه